Tag Archives: kok na wypełniaczu

Kok na wypełniaczu

Regulują różne procesy życiowe (jod, fluor, sód, potas, chlor i inne). Wapń służy do budowy i odbudowy tkanki kości i zębów; jest również konieczny do prawidłowej pracy serca i prawidłowego krzepnięcia krwi. Przy niewystarczającej ilości wapnia może powstać krzywica, zahamowania wzrostu i zniekształcenie kośćca, próchnica zębów; kości stają się słabsze, łatwiej ulegają złamaniu.
Dobrym źródłem wapnia, najlepiej przyswajalnego przez organizm, jest mleko i produkty mleczne, takie jak sery, maślanka. Sery podpuszczkowe (zwykle fermentowane trapistów, tylżycki itp.) zawierają więcej wapnia niż sery twarogowe, ponieważ przy wyrobie serów twarogowych część wapnia przechodzi do serwatki. Przy skromnym budżecie należy wykorzystać wszystkie tańsze źródła wapnia, a więc chude mleko, chude sery, maślankę, a nawet serwatkę. W niektórych produktach, jak np. kakao, szczaw, szpinak, rabarbar, płatki owsiane, występują substancje takie jak kwas szczawiowy i kwasy fitynowe, które wiążą wapń, zanim zostanie przyswojony i zmniejszają przez to jego ilość w naszym organizmie. Należy więc ograniczyć spożycie tych produktów, spożywając tylko jeden z nich raz w ciągu dnia. Równocześnie należy zwiększyć ilość produktów bogatych w wapń. Jeśli więc projektujecie na jutro zupę szczawiową, to nie podawajcie już ani rabarbaru, ani kakao, natomiast; dodatkowo warto zrobić budyń na mleku.

Witam, mam na imię Jadwiga i uwielbiam gotować. Blog ten powstał, aby podzielić się z Wami moimi przepisami, które wymyślałam z biegiem lat. Życzę Wam smacznego i zapraszam do lektury!!